Goscie

Objasnienia do szydelka


                 SLOWNIK DLA SZYDELKUJACYCH

die hakelnadel -szydełko                                               
der Pfeil - strzałka die Pfeilrichtung -kierunek strzałki   
der Fadenring- kółeczko z nitek                                     
 der Anschlag - łańcuszek lub początek robótki               
der Bogen - łuk                                                               
die Laufmasche- oczko łańcuszka                                 
 die Kettmasche - oczko ścisłe                                         
die Runde - okrążenie die Reihe - rząd                           
die Schlinge - pętelka                                                       
der Pikot - pikotek                                                            
 die feste Masche - półsłupek                                            
das Stabchen - słupek                                                      
das Doppelstabchen - słupek nawijany / podwójny         
abketten - zakończyć łańcuszek                                      
 zusammen abmaschen - zakończyć razem                       
 das Filethackeln - szydełkowanie siatkowe.                      
 ----------------------------------------------------------------------
Inne przydatne określenia

 in each -w każde
 around- dookoła
 head -głowa
 bodice -stanik (górna część sukienki
 join- połączyć
 ring okrąg-, pierścień
 3 times- 3 razy
 shell -muszla
 in last -w ostatnie
 skirt -spódnica
 wing- skrzydło
-----------------------------------------
Angielskie skróty
beg = zaczynając
ch = oczko łańcuszka
sc = pojedynczy słupek ( w polskich oznaczeniach to półsłupek)
hdc = pół podwójnego słupka
dc = podwójne słupek ( w polskich oznaczeniach to słupek)
trc, tr = potrójne słupek ( w polskich oznaczeniach to podwójny słupek)
sl, sl ul.– oczko zamykające
ul.(s) = zszyj, zamknij
Rnd (s)= okrążenie (a)
 sp (s)= przestrzeń (s)
tog = razem
yo = przędza ponad
-------------------------------------------------------
łańcuszek - chain stitch

pikotek -picot

potrójny słupek - double treble crochet

półsłupek - single crochet

robótki tunezyjskie - crochenite

słupek - double crochet

szydełko - crochet, hook
--------------------------------------------------
crochet start / pętelka - początek robótki
 ch - chain stitch / oczko łańcuszka
 dc - double crochet / półsłupek
 tr - treble crochet / słupek




















TLUMACZENIE SKROTOW,-
Oczko ścisłe (oś)-Wbić szydełko w nast. oczko. 1 narzut (nawinąć nitkę wokół szydełka) i przeciągnąć nitkę, jest teraz 2 o. na szydełku. Znów wykonać 1 narzut i przeciągamy nitkę przez 2 o.

Oczka ścisłe są zwykle przerabiane wbijając szydełko pod 2 pętelkami poprzedniego rzędu.
Można również wbijać szydełko tylko w przednią lub tylko w tylną pętelkę, dzięki temu można uzyskać efekt pasków/strukturalny.
Aby rozpocząć rząd oczek ścisłych wykonujemy 1 zwrotne oł na końcu poprzedniego rzędu

Półsłupek (psł)-1 narzut (owinąć nitkę wokół szydełka), wbić szydełko w nast. oczko, 1 narzut, przeciągnąć pętelkę, jest 3 pętelki na szydełku. Dalej przer. 1 narzut i przeciągnąć nitkę przez 3 o.
Aby rozpocząć rząd psł, należy zastąpić 1-szy psł przez 2 oł.

Słupek (sł)-1 narzut (nawinąć nitkę wokół szydełka), wbić szydełko w następne oczko, 1 narzut, przeciągnąć nitkę tylko przez to oczko, zostają 3 pętelki na szydełku. Znów wykonujemy 1 narzut i przeciągamy nitkę tylko przez 2 pierwsze oczka. Znów wykonujemy 1 narzut i przeciągamy nitkę przez 2 ostatnie oczka na szydełku.
Zaczynając rząd sł, zastępujemy 1-szy sł przez 3 oczka łańcuszka (oł).

Oczko zamykające (oz)

Wbić szydełko w oczko, 1 narzut (nawinąć nitkę wokół szydełka), i przeciągnąć szydełko i nitkę przez 2 o.
Oczka zamykające są stosowane przy zamykaniu łańcuszka na okrągło lub np. gdy chcemy się przesunąć w rzędzie, tak aby nie było to widoczne. Również przer. oz w oczka, które chcemy ominąć.

Pęczek słupków (sł) lub zamykanie oczek

Można przerobić kilka oczek razem formując pęczek.
Przerobić 1 o. w 3 następne oczka, ale za każdym razem nie wykonywać ostatniego narzutu, na koniec wykonać narzut i przeciągnąć nitkę przez wszystkie oczka.

Pikotka

Aby wykonać efektowny brzeg przer.: *3 oczka łańcuszka (oł), 1 słupek (sł) w 1-sze oł, ominąć 1 o., 1 oczko ścisłe (oś) w nast. oczko *, powt. od *do*.


Łączenie kwadratów razem na szydełku

Złożyć kwadraty razem – brzeg do brzegu. Przer. 1 oś w róg 1-szego kwadratu, 2 oł, 1 oś w róg nast. kwadratu, *4 oł, 1 oś po skosie znów w 1-szy kwadrat, 2 oł, 1 oś w 2-gi kwadrat*, powt. od *do*.

Łączenie na szydełku 2 części razem

Na piętę kapcia lub górną część kaptura, czasami w opisie jest napisane, aby złożyć robótkę na pół i połączyć razem na szydełku wbijając szydełko przez 2 warstwy.
Pokazujemy tutaj sposób postępowania w takim przypadku.
Ta technika jest również doskonała do łączenia ramion swetra.

Kwadrat na szydełku

Wykonać 6 oł i zamknąć w pierścień podstawy przerabiając 1 oz w 1-sze oł.
1-sze OKR.: 3 oł, 2 sł w pierścień podstawy, *3 oł, 3 sł*, powt. od *do* w sumie 3 razy, zakończyć przerabiając 3 oł, 1 oz w 3-cie oł na pocz. okrążenia, obrócić robótkę.
2-gie OKR.: 3 oł, 2 sł w 1-szy łuk, 3 oł, 3 sł w ten sam łuk (= 1-szy róg), *1 oł, 3 sł w nast. łuk, 3 oł, 3 sł w ten sam łuk*, powt. od *do* w sumie 3 razy, zakończyć przerabiając 1 oł, 1 oz w 3-cie oł na pocz. okrążenia. Obrócić robótkę.
Dalej przer. na okrągło z 2 pęczkami 3 sł rozdzielonych 3 oł w każdym rogu i wzdłuż każdej strony, 1 pęczek 3 sł w każde oł, każdy pęczek sł jest rozdzielony 1 oł.

Tasiemka I-cord na szydełku

Tasiemka ta ma kształt rurki.
Często używana na rączki torebki  lub jako tasiemka do czapek i kapturów.
Zacząć od 3 oł.
Wbić szydełko w 2-gie i 3-cie o. od szydełka i przeciągnąć nitkę, *zdjąć te 2 o. z szydełka, 1 narzut, przeciągnąć nitkę przez oczko na szydełku, wziąć z powrotem 2-gie o. i przer. 1 oł, wziąć z powrotem 3-cie o. i przer. 1 oł*, powt. od *-* aż tasiemka osiągnie pożądaną długość, odciąć nitkę i przeciągnąć ją przez 3 o.
Kiedy używamy cieńszej lub bardziej śliskiej włóczki możemy sobie pomóc umieszczając te 2 zdejmowane z szydełka oczka na drucie pomocniczym.
......................................................................................................  
                                                                    

Printfriendly

ShareThis